2014. szeptember 25., csütörtök

A róka meg a daru vendégsége

Találkozik a róka a daruval, s kérdi:
- Hol jártál ,daru koma?
- A tónál voltam, hogy élelmet keressek, halat fogjak magamnak. Hát te, róka koma, merre jártál?
- Én is voltam vadászni, a faluban tyúkászni. De tudod, hogy az ételről mi jutott eszembe? Rendezzünk egy jó vendégséget!
- Jól van, róka koma, kinél rendezzük?
- Előbb nálam, azután pedig nálad. Holnap délben gyere hozzám ebédre!
- Megyek, de nekem hosszú nyakú edényben add az ételt, mert én a csőrömmel tányérból nem tudok enni.


Szerzett a róka másnapra egy kövér tyúkot, és sütni, főzni kezdett. Az ételt azonban úgy osztotta el, hogy a jó falatok mind a tányérba kerültek, a hosszú nyakú edénybe pedig csak egy kis gyenge maradék jutott.
Látta a daru, hogy kinek milyen az étele, de semmit sem szólt, hanem ebéd után ő is meghívta a rókát.
- Na, róka koma, holnap délben te gyere hozzám ebédre!
- Megyek, de nekem tányérba add az ételt, mert én a szájammal a hosszú nyakú edényből nem tudok enni.

Szerzett a daru másnapra szép halat, és sütni-főzni kezdett. Az ételt azonban úgy osztotta el, hogy a jó falatok mind a hosszú nyakú edénybe kerültek, a tányérba pedig egy kis gyenge maradék jutott.
Látta a róka, hogy kinek milyen az étele, s mérgelődni kezdett. Kérdi a daru:
- Talán haragszol, róka koma?
- Hát már hogyne haragudnék, daru koma, amikor te finom ételt eszel, s nekem csak a rossza jutott!
Felelte a daru:
- Ugyan, édes róka koma, én csak zt tettem veled, amit te tettél velem. Kölcsönkenyér visszajár!!


Szerinted
kinek van igaza???

Mi a tanulság?

Mire tanít téged ez a mese?










Milyen mesefajta lehet ez a mese?



M E S E F A J T Á K
 
1.  Állatmese
 
2.  Tündérmese
 
3.  Reális mese
 
 
4.  Tréfás mese
 
 
5.  Csalimese
 
 
 
 
Figyelem! Mesemondás következik!





 
 
 
 
 
Tegyetek fel kérdéseket!























Az illusztrációkon is láthatjátok, hogy e mesének több variációja is létezik.
 
 
Íme, ahogy Jean de Lafontaine megírta:
 
 

Meghívta a gólyát a róka egyszer ebédre,
s egy lapos tányért tett, színig levessel, elébe.
A gólya éhes volt, de hosszú csőre
miatt egy jóízű kortyot belőle nem ehetett.
A róka nézte, falt és nevetett.


Aztán a gólya másnap visszahívta a rókát.
Palackban gőzölgött a sokféle ritka finomság.
A róka éhes volt, de csak szagolta az ételt:
Nem fért a palackba az orra. Éhen maradt.
S a gólyáé lett a sok finom falat.

A lakoma végén, mikor fölálltak:
„ - Remélem - szólt a gólya -, éppoly jónak találtad ebédem,
mint én tegnap a tiédet, barátom;
konyhádon tanult főzni a szakácsom."

A róka csak nézett, s korgó gyomorral elszaladt."






Milyen tulajdonságai vannak a rókának és milyenek a darunak?



falánk, jószívű, irigy, adakozó, csalafinta, szemtelen, nagylelkű, mohó, szerény, rossz, barátságtalan, barátságos, hízelkedő, kétszínű, őszinte, igazságos, igazságtalan, gondos ...

Választásotokat indokoljátok is!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...